Resa med Silja Symphony till Helsingfors och tillbaks 5-7/2-2017. © Foto Micke Asklander.

Även Finnar ska ha stora kustbevakningsfartyg. Här M/S Turvo.

Nästa ex Norsk ex Svensk, nämligen M/S Aava.

Ett intressant bygge, levererades som Långedrag 1950 byggd av Hammarbyverken i Stockholm. Såldes 1971 till Finland och fick namnet Kauris vilket jag tror hon heter än i dag.

Reklamstrajjpad spårvagn.

Här inne tog vi en kaffe och croissant för att värma upp händer och kropp. var kyligt som f-n i Helsingfors.

En lotsbåt.

Finska Presidentpalatset.

M/S Silja Symphony.

Katarinagatan.

Senatstorget.

Är ju en blandad bussflotta som körs i Helsingfors med omnejd. Här en MAN.

Tät följd av en VDL.

Och här ser vi den nyare typen av Metro i Helsingfors.

Dessa tavlor var roliga att titta på, då man såg spårplanen för Metro, fast man undrar, är det sådant som man plockat bort för att sedan ställt upp här eller?

En Scania och bakgrunden kommer det en Volvo från Nobina.

Mercedes buss med gastank på taket.

 

Så ser biljettautomaten ut i Helsingfors där man köper biljetter till lokaltrafiken. Lätt.

Hyttstädarna höll på.

Så tog vi en fika och då kunde man se färjan till Sveaborg.

M/S Mariella där en annan båtolog åkte hem med som jag känner.

Silja flaggor med en glad Harri.

Finnair var uppe och "vinglade".

Så lämnar vi Helingfors.

Återigen i El Capitan för käk.

Senare, blev det inte en GT.

Ior fick sig ett glas.

Uppe i den mest misshandlade delen på M/S Silja Symphony, nämligen gamla Stardust, numera New York, hur i helvete man kan förstöra en sådan bra ställe kan man undra. I kväll var det Karaoke på köpet.

Och som det brukar vara nuförtiden på både Silja/ Tallink och Viking, inte en lugn plats där man kan slippa musik. Nä det ska vara musik tydligen.

Lika bra att utrymma i denna "toalett" liknade trappa.

Passade på att kolla in herrmuggen på däck 12 vilket Christer hade sagt till att dasslocket saknades, men hade man åtgärdat det i dag, NÄ.

Tillbaka/ nästa dag.