Stiftelsen skärgårdsbåtens långresa 29 augusti - 1 september 2019. © foto Micke Asklander.

Oskarshamn - Virserum - Tranås - Stockholm 1/9.

Efter frukost och utcheckning från hotellet var det kö till bussen.

Aha, brödutdelning om det skulle bli stopp i busstrafiken.

Framme i Åseda, på grund av ett spårfel kunde man inte köra in hela vägen till Åseda station utan man stannade en bit utanför.

Straxt kliver man ombord Yb05p för färd mot Virserum.

Linjen mot Åseda.

Ombord och tyvärr så var ju inte restaurangvagnen igång.

Tommy samspråkar med Christer.

Mot Viresrum, sitter i bakhytt.

I Hultanäs kunde man se RB 60 (före detta YP 877, roslagsbanan gamla elrevisionsvagn).

Även andra fordon uppställda här.

En Z4p med några UBp uppställda.

Z4p 404.

YP 884

Så pratade man en del om stationshuset i Hultanäs.

Inne i stationshuset.

Buntband är alltid bra.

Brevlåda utan tömning.

Så lämnar vi Hultanäs.

Där UBp står och förfaller.

Vi åker vidare, där grenar tar i tåget med mera, men en charm som tusan.

Stopp vid Hvilan.

Och Jöregn vinkar.

Tydligen skulle en del av Dackefejden pågått här någonstans.

Banan är vacker.

Så skulle man koppla bort en vagn och då krävs det lite olika nycklar för att lägga en tågväg.

Så, då kör man bort.

Vid Pressbyråmuseet så hängde det lite tidningar.

Fast dessa, njae det är inte så lyckat direkt tycker jag.

Då har man ställt av ena vagnen.

Man kan cykla dressin dom dagar det inte är trafik.

Lite fler fordon uppställda.

Så ska Svenska motorvagnsklubben ut och åka och då räcker det med en vagn.

Virse?

Dags för lunch på Hotell Dacke, fast här skulle personen som skulle serveras behövt hjälpt, tog ett bra tag att servera 70 pers.

Efter det vart det resa mot Tranås, fast i Vetlanda kom det en riktigt skur med åska och vi undrade hur det skulle bli när vi skulle få åka S/S Boxholm II, men vädret vart bättre.

Ångmaskinen på Boxholm II och hon är vedeldad.

Nästa.