En resa med Viking Grace och Viking Glory 5 mars 2022. © Foto Micke Asklander.

Stilla morgon i Högdalen och solen på väg upp, kallt men skönt i luften.

En av dessa renoverade C20 vagnar där det saknas en lucka. Fast dom är renoverade med nya sätestyg bland annat, känns rätt sunkiga då man inte ågärdar allt.

Vid Slussen byte till buss bort till Londonviadukten.

Och vid Londonviadukten såg man denna minnestavla över Södra varvet som låg här. Sattes upp 2011.

Där ligger Viking Grace och lastar.

Ont i ena bogporten kanske?

Efter strul med incheckningsautomaten (kom inte ut några biljetter) så gick fram till disken och där fick man hjälp. Sedan var det bara att gå ombord, ut på däck för att några bilder.

Borta vid Skeppsbron ligger det flytetyg.

Skeppsholmen och Kastelholmen med Grönan.

I GV dockan ligger Af Chapman och vägfärjan Nina.

I östra dockan ligger Storskär och Norrskär.I Rosenvik ligger Sjöbris, Roslagen och Ocean Surveyor. Därefter gick man ner till Oscar för en bra frukost.

Vid Tynningö ligger Linea.

Så möter vid Silja Symphony i Torsbyfjärden.

Tynningö längst till höger, sedan är det Bergholmen.

Så kommer M/S Baltic Queen.

Fragancia ligger vid Stenslätten.

In i Oxdjupet.

Lilla bogseraren Triton med pråmar.

Schysst pulkabacke, men det gäller och bromsa in i tid, annars hamnar man i räcket eller plurret.

Fast det är ju inget för Ryanair och landa här.

Så har Nils just vunnit frågetävlingen som hans guddotter hade gjort. Det var inte dom vanligaste frågorna och det handlade bara Viking Line.

Utanför Yxlan så möter vi Viking Cinderella.

Efter Furusund sätter man fart.

M/S Rosella ligger ensam i Kapellskär.

Och här är min första glimt av Viking Glory.

Kobba Klintar.

Vissa kämpar för att få bra bilder.

Det är några ton som möts vid inloppet till Marierhamn.

M/S Galaxy.

Tät följd av syrran Baltic Princess.

'

Viking Glory vänder runt för att lägga till.

M/S Viking Glory.

Vissa vill ha bild på henne i bakgrunden.

Stod en del folk där uppe och spanade

Efter man klivit av Viking Grace är det dags för fårfällevägen bort mot Glory och på samma sätt, folk från Glory till Grace. Många Finländare åker på picknick kryss. först möte man inte så många, men sedan. Det bra många.

Visst är det bra för besättningen med en "container" avdelning, men det känns lattjo att ett utedäck inte kan utnyttjas bättre. För övrigt så hade Viking Glory ett lika stor problem som Viking Grace, att hitta ut på däck är inte det lättaste.

M/S Viking Grace lämnar för Åbo.

Nils med några stod och pratade med en ur besättningen.

Två hissar "Ei tööta"

Två plåtar den "gulligaste". Vi fick plats i market där jag tog en pizza (15,50 euro, snordyr)  och Christer tog en biff rydberg (husmanskost, nä) men hans käk gick snabbt och få, medans då min pizza tog lång tid att bli klar, trodde det skulle komma en från foodora på elsparkcykel med sin låda på ryggen och leverera. Så ser man dom trendiga tallrikar som dom andra fick som tog husmanskost men rätt värdelösa.

Därefter gick vi upp till Kobba bar och restaurang där det tog vid vid baren och få sig en drink (ca 20 minuter) och folket som står vid öppningen väntar på att få komma till sin plats för att äta. Det runt 25 minuter och få bort kön så folk kunde få sin plats. En sak till när ma nsitter och dricker är det att man måste passa sig då personalen kommer med mat från vänster i bild och går bakom en för att servera folk, man måste titta sig runt så man inte krockar med dom.

Efter besök i Kobba förflyttade vi oss via Shoppen som inte var direkt något imponerande till Algoths för att få en lugn stund så man kan prata, men nä, den stängde kl 17,00 så fick man söka sig vidare för att hitta plats, blev straxt utanför Vista, men den stängde också ner vid 18 så det vart hela havet stormar efter sittplatser. Här möter vi Silja Symphony i Torsbyfjärden.

Visst är det mysigt med två våningar så här.

Vista som har tömts, man ser ingången till Algoths där också.

Men redan lossar lite saker. Luddet blir det för ny matta så det är inget och snacka om, men vita tråden som börjar fransa upp sig och plåten som var lös är inget extra.

M/S Viking Glory i Stockholm, påbyggnaden i aktern påminner mig om Ssangyong Rodius modellen. Måste säga att jag fick ingen "woav" effekt efter jag åkt Viking Glory. Nu vart det ca 1600 personer ombord och det märktes att det blev trångt på många ställen. Maten ombord är dyr oavsett market eller om du käkar i Kobba eller på buffén som enligt en person som åkte inte var imponerad av den. Att det är inkörningsproblem det kan jag förstå, men man kan inte hålla på att stänga av för mycket då det är mycket folk ombord då folk trängs ihop och hur fasiken kommer det bli till sommaren om det är mer 2000 personer ombord? Sedan blir hon trång på många ställen och vi har världens mest anonyma reception på Viking Glory. Ett gott råd, åka gärna typ måndag - onsdag när det inte är lika mycket folk ombord. Ja jag kommer åka henne igen men funderar om jag ska ta med mig egna mackor och kaffe i termos och dricka, blir ju billigare då.

Gamla Birka terminalen som nu ska bli ett kulturställe.

Tillbaka.